Eksteriør – kunst på buss

Eksteriør – kunst på buss

Hvorfor er eksteriøret så viktig? Og hvordan var det før?

Helt siden russebiler og russebusser ble en tradisjon har russen ønsket å gjøre noe eget på sine kjøretøy. Dette har vært gjennom å male på navn, logoer, og lignende. Etterhvert begynte bussrussen  å skape mer konseptpregede temaer og det ble desto viktigere å skape en rød tråd gjennom hele prosjektet. I løpet av 10-13 år har derfor eksteriøret på russebussene og vanene spilt en større rolle for russen.

Ikke det indre som teller?

Men hvorfor er det ytre så viktig? Busskaptein Mathias Bull ved russebussen Saints of Barthélemy 2013 sier: ”Et gammelt ordtak lyder som følger «det er det indre som teller», men når det kommer til russ og tradisjonelle, litt eldre busser er det det ytre som teller, gjelder og selger. Eksteriøret er på mange måter bussens ansikt utad, og da handler det rett og slett om å gjøre bussen hakket mer majestetisk enn fjoråret.”

Russebussene og russevanenes ytre er altså førsteinntrykket, og det er derfor en mening i det å fortelle hvem man er, og skille seg ut fra alle årenes busser og biler.

Trender

Trendenes har forandret seg gjennom årenes løp. Thomas Stønjum i Asker Farvehandel forteller: ”Gjennom hele 90-tallet ville alle bussene ha graffitidekor. Rundt år 2000 begynte folk å eksperimentere med folie, og de første bussene som valgte heldekor begynte å skille seg ut. De første årene syntes folk at det var tåpelig med busser som gikk bort fra å være røde og blå, men etter noen år så snudde det seg og alle busser hadde plutselig helhetlige konsepter. Folie ble sett på som veldig proft og var noen år den mest brukte dekormetoden. Årene 2007-2009 kom det nye trender ved at enkelte busser begynte å lime pynt utenpå bussene sine for å skille seg ut. De siste årene har de fleste ønsket klassisk graffiti fremfor folie.”

Han sammenlignet videre russ 2013s ønsker:

“Alle ønsker å overgå det som har vært gjort tidligere, så ønskene er mer teknisk vanskelige å få til. Flere av årets busser må vi blande dekormetoder, hvor vi bruker både spraybokser, sjablonger, folie og spesialmalinger for å få til. Fotorealistisk graffiti blandet med detaljerte bakgrunner blir å se på mange av årets busser.” 

 

Får dere kunstnerisk frihet når dere jobber med bussenes eksteriør?

Ca 20% av bussene gir oss relativt kreativ frihet innenfor visse rammer. Og det er disse vi pleier å bli mest fornøyd med. Det er alltid morsomt med høye forventninger og teknisk krevende oppdrag, så vi presser oss selv ekstra på omtrent alle oppdragene vi får. Men det er de oppdragene, hvor folk ber oss gjøre det vi anbefaler og vi kan bruke styrken vår, at vi blir mest fornøyde selv.

Mengde_asker

TES, MadC, Epoxy, Sofles og Can2 er kunstnerne på teamet til Asker Farvehandel. Alle sammen jobber med kunst og design året rundt for mer enn bare russen. Når det ikke er russetid gjør de mye foliedekor på firmabiler, er med på kunstutstillinger, utfører butikkdekorasjoner og festivaldekor. Som regel jobber de med prosjekter døgnet rundt, 7 dager i uka, så det er like mye en livsstil som jobb.

 

Nevneverdige busser

Teddy Squad (2006) dekket av pels

Buddha Khan (2007) dekket av mosaikkfliser

Scream (2008) dekket av tennisballer

Divali (2009) dekket av diamanter/rhinestones

Animal House (2009) dekket av puter

Wonderboys (2009) dekket av wunderbaums

Cheezy (2012) dekket med tekstil

Amex (2011) dekket av Amex-kort

CNY (2012) dekket av 3D folie

Beer with us (2013) dekket av av ølbrikketter

Old School (2013) Årets Van, De Offisielle Kåringene 2013

 

Foto: Asker Farvehandel

Share This